پارچه های مناسب افراد چاق و پلاس سایز

پارچه های مناسب افراد چاق و پلاس سایز


لباس‌ها با توجه ‌به طرح، رنگ و جنسی که خواهند داشت، تأثیر بسزایی بر بهتر دیده شدن اندام فرد می گذارد. در نتیجه، انتخاب دقیق و آگاهانه‌ی پارچه‌ی لباس خود می‌تواند شما را ایده‌آل‌تر از همیشه به نمایش بگذارد. کافی است از اصول انتخاب لباس و همچنین ایجاد استایل مناسب آگاهی کافی داشته باشید. ما سعی داریم در این مقاله این اصول را یادآوری کنیم و به بیان اینکه چه نوع پارچه‌ای برای افراد چاق مناسب می باشد، می پردازیم.
پارچه‌ی لباس از جنبه‌های گوناگونی مثل طرح، رنگ و جنس باید مورد بررسی قرار گیرد.

جنس پارچه

این روزها تنوع جنس پارچه‌ها بیش‌تر از گذشته می باشد. پارچه‌های حریر، گیپور، پشمی، بافت و انواع مختلف دیگر، خانم‌های پلاس سایز باید دقت کافی داشته باشند پارچه‌های ضخیم و آهاردار به دلیل ظاهر خشک و نیز محکمی که دارند برایشان مناسب نخواهد بود زیرا اندام آن‌ها را بزرگ‌تر و حجیم‌تر نشان خواهد داد. 
همچنین لباس‌هایی که جنس پارچه‌ی آن‌ها براق می باشد به دلیل انعکاس نور می‌تواند اندام را تا چند سایز بزرگ‌تر نیز نشان دهد. برای مثال خانم‌هایی که شکم بزرگی نسبت به ان اندامشان دارند اگر لباس براق استفاده کنند، شکم آن‌ها بزرگ‌تر از اندازه‌ی نرمال و حتی با چند کیلو اضافه‌ وزن به نظر خواهند رسید.

پارچه‌های کشی و چسبان اگر در دوخت دقیقاً به اندازه‌ی اندام انتخاب شود، خصوصیت آن اندام را بیش‌تر نمایان خواهد کرد، برای مثال افراد چاق با پوشیدن لباس چسبان چاق‌تر و افراد لاغر، لاغرتر دیده خواهند شد. درواقع عیوب ظاهری بدن واضح‌تر و نمایان تر می شود. همچنین پارچه‌های بدن‌نما و نیز نازک نواقص، درشتی و عیوب اندام را واضح‌تر به نمایش می گذارند و انتخاب خوبی جهت افراد خیلی چاق یا خیلی لاغر به حساب نمی آید.
 

 

 

انواع پارچه‌ های مناسب جهت افراد پلاس سایز

•    پارچه‌های نازک و کشی (کرپ ظریف)

اگر اضافه وزن داشته باشید، هیچ‌گاه پارچه‌هایی انتخاب نفرمایید که ایستادگی و استحکام بافت آنها بسیار بالا است. به عنوان مثال، پارچه‌هایی که برای لباس‌های کتی و یا یونیفرم‌ها کاربرد دارد و بافتی ضخیم و ایستاده داشته باشند، نمی‌توانند برای افراد چاق مناسب در نظر گرفته شوند. زیرا باعث خواهد شد که این افراد چاق‌تر دیده شوند. 
به عنوان مثال پارچه‌های کشی نازک و یا پارچه‌های حریر می‌توانند باعث شوند افرادی که دارای اضافه وزن می باشند، خوش اندام و شیک نیز دیده شوند. به همین دلیل پوشیدن لباس‌هایی که با پارچه‌های نازک و همچنین ظریف دوخته می شوند، می‌توانند برای این دسته از افراد مناسب تر باشد.

 


 

 

•    پارچه بدون طرح و ساده
پارچه ساده بدون طرح همانند سایز پارچه‌ها در جنس‌های متفاوت وجود دارند. اما نکته‌ای که در سبک لباس پوشیدن افرادی که دارای
پلاس سایز هستند بسیار تأثیر خواهد داشت این مطلب است که اگر پارچه‌ای را انتخاب کرده اند، دارای طرح و شکل خاصی باشد. پیشنهاد می شود که این طرح‌ها به عنوان مثال گل‌های روی لباس یا طرح چهارخانه درشت انتخاب نشود. درشت بودن این طرح باعث می‌شود که فرد چاق‌تر از حالت عادی دیده شود. 
در این حالت بهترین انتخاب پارچه ساده و بدون طرح یا پارچه‌هایی با طرح‌های بسیار ریزتر خواهد بود.
 


•    پارچه با جنس ساتن و ابریشمی
 پارچه ساتن دارای خاصیتی است که نور تابیده شده به پارچه ساتن منعکس می شود و حالت براقی به پارچه می‌دهد. به همین خاطر این امکان که این نوع لباس باعث چاق‌ تر شدن شما گردد نیز وجود دارد. 
با این حال به دلیل اینکه پارچه ابریشمی ظاهری غیر براق خواهد داشت، معمولاً اندام با این پارچه ها لاغر دیده می شود و انتخاب مناسبی برای افراد چاق خواهد بود. با این وجود، پارچه‌های شفاف و بدن نما همانند حریر، ارگانزا و غیره برای افراد چاق مناسب نخواهند بود. قابل بیان است که افراد چاق نباید پارچه‌های ضخیم مانند پارچه‌های پشمی را مورد استفاده قرار دهند.
پارچه‌های ظریف و همچنین لَخت که ریزش مناسبی دارند، بر روی اندام به خوبی خواهد نشست و فرد را ظریف‌تر و لاغرتر نمایش می دهند. هرچه سطح پارچه صاف‌تر در نظر گرفته شود، پارچه مرغوب‌تر و برای افراد چاق نیز مناسب‌تر می باشد. پارچه‌هایی همانند حریر و کرپ ظریف از این دسته‌ می باشند.
 


طرح های پارچه

پارچه‌ها از نظر طرح به چند گروه تقسیم بندی می‌شوند:
1.    طرح‌ راه‌راه
در تاثیر طرح پارچه بر زیبایی اندام بیان شد که اصولاً پارچه‌های با طرح عمودی اندام را کشیده‌تر و نیز لاغرتر نشان می دهند و پارچه‌های با راه‌راه افقی بدن را پهن‌تر و همچنین قد را کوتاه‌تر نشان خواهد داد. برای همین توصیه ما این است که خانم‌های تپل پارچه‌هایی با طرح‌های عمودی استفاده نمایند.

 
2.    پارچه با طرح‌های ریز و درشت

به‌طور کلی پارچه‌هایی که طرح‌های ریزتر داشته باشند، اندام را لاغرتر و قد را بلندتر نشان خواهند داد و پارچه‌هایی با طرح‌های درشت‌تر و بزرگ‌تر به دلیل اینکه چشم را مدت‌زمان بیش‌تری مشغول تماشای طرح می‌کند اندام را بزرگ‌تر و چاق‌تر نشان داده و تاثیر بیشتری می گذارند.

3.    پارچه با طرح‌های منحنی و زاویه‌دار
پارچه‌های با طرح‌های زاویه‌دار شما را لاغرتر از حالت معمول نشان خواهند داد، اما دقت نمایید، لباس‌های با این طرح نباید چسبان و همچنین تنگ انتخاب شوند. زیرا نتیجه عکس دارند، طرح‌های منحنی مناسب خانم‌های ورزشکار هستند.

 

پارچه با طرح لباس خلوت و یا شلوغ

درصورتی‌که مایل به پوشیدن لباس با پارچه‌ی طرح‌دار می باشید توصیه ما این است که اگر سلیقه‌ی شما طرح پارچه‌ی ریز می باشد، از طرح‌هایی استفاده نمایید که فاصله‌ی کم‌تری با هم داشته باشند، زیرا متصل ‌به‌هم دیده می شوند و شما را لاغرتر از حالتی که هستید نشان می‌دهند. 
طرح‌های با فاصله‌ی زیاد چشم را بر روی هر طرح متمرکز خواهد کرد و باعث می شود، شما چاق‌تر از حالت معمول دیده شوید. برای مثال طرح‌های خال‌خالی درصورتی‌که ریز در نظر گرفته شون، شما را لاغرتر نشان می دهد و درصورتی‌که بزرگ‌تر انتخاب شوند شما را چاق‌تر نشان خواهد داد.

 

 

رنگ پارچه و همچنین هارمونی رنگ‌ها

شاید مهم‌ترین فاکتوری که در لباس‌های افراد دیده می شود، رنگ لباس آنها خواهد بود. آیا تا به الان فکر کرده اید، رنگ لباس مناسب افراد پلاس سایز چه رنگی است؟  رنگ‌های روشن شما را چاق‌تر و همچنین رنگ‌های تیره شما را لاغرتر نشان خواهند داد. رنگ‌های سرد به دلیل اینکه میدان دید کم‌تری ایجاد می کنند، برای خانم‌های پلاس سایز توصیه می شوند. 
رنگ‌هایی همانند طوسی، زغالی و… در مقابل رنگ‌های گرم به دلیل تهاجم رنگی که ایجاد می کنند و میدان دید را بیش‌تر خواهند کرد شما را چاق‌تر به نمایش می گذارند مثل رنگ‌های قرمز، صورتی و…

نکات قابل توجه در انتخاب پارچه برای افراد پلاس سایز

•    پارچه هایی که به صورت لباس با یقه ها، قطعه ها و یا کمربندهای باریک ایستاده وجود دارند، خط های بلند و باریک ایجاد خواهند کرد که در نهایت باعث می شود، شما لاغرتر دیده شوید.
•    پارچه هایی که بدون دکمه طراحی می شوند و سراسری می باشند شما را لاغرتر نشان خواهد داد.
•    فقط چون پلاس سایز هستید پارچه هایی بزرگ تر از سایز خودتان انتخاب نفرمایید، اگر لباستان بزرگ تر از حد معمول باشد، شما را چاق تر و چلخته نشان خواهد داد.
•    می توانید به پارچه لباستان کمربند اضافه نمایید تا به آن شکل مناسب بدهید، کمربند فرم لباس را معین خواهد کرد.
•    پارچه هایی گلدوزی شده که گلدوزی روی نواحی چاق بدن قرار طراحی شده باشند، مناسب نمی باشند. خصوصا برای هیکل های که به صورت سیب شکل باشند. اگر واقعا به اینگونه پارچه علاقه دارید با آن کیف درست نمایید و یا آن را به صورت وصله ای که عمودی در لباستان نهفته باشد، بدوزید.
•    اگر می خواهید لاغرتر دیده شوید، از پوشیدن پارچه های درخشان یا شاین دوری نمایید. پارچه های درخشنده و پر زرق و برق توجهات را به سوی قسمت های چاق شما جلب خواهد کرد. پارچه های ظریف و تیره جهت لاغر نشان دادنتان بهترین نوع پارچه می باشند.
•    پارچه های راه راهی عمودی را انتخاب نمایید، اینگونه پارچه ها بدن شما را بلندتر نشان خواهند داد. در نتیجه لاغرتر نیز به نظر می رسید. از پارچه های دارای خط های راه راه افقی پرهیز کنید.
•    پارچه ای که پرانتزی برش داده شده  باشد، همانند خط های عمودی سراسری می باشند. شلوارهای کمر کوتاه نیز باعث نشان دادن برآمدگی خواهند شد. پارچه هایی را برای شلوار انتخاب نمایید که جهت دوخت شلوارهای بلند مناسب باشند.
•    خودتان پارچه هایی مناسب را انتخاب نمایید تا مناسب شلوارهای بلند قرار گیرند. پارچه شلوار باید به گونه ای انتخاب شود که روی کفش دو سانتی متر از کف زمین فاصله برقرار باشد. یادتان باشد که پارچه های شلوار هنگام شستشو ممکن است آب روند و کوتاه تر شوند. بنابراین قبل از دوختن شلوار پارچه آن را در آب خیسانده یا اگر شلوار آماده خریداری می کنید این مسئله را در نظر بگیرید.
•    از خریدن پارچه های نخی اجتناب نمایید. پارچه هایی را انتخاب کنید که وزن سبک داشته باشند. اینگونه پارچه ها شما را لاغرتر نشان خواهند داد. پارچه های بافتنی مانند مخمل برجسته زیبای خاصی دارند ولی اندام را لاغر نشان نمی دهند.
•    برای سر تا پایتان یک نوع پارچه را مورد استفاده قرار دهید، استفاده از پارچه های رنگارنگ بدن را از هم مجزا نشان خواهد داد و آن را بزرگ و حجیم تر به نمایش می گذارد.
•    استفاده از پارچه های با چاپ ها و طرح های خیلی بزرگ شما را چاق تر از حد معمول نشان می دهد، پارچه های با چاپ ریز تر برای لاغر نشان دادن تان بهتر می باشند.
•    از پارچه های شل و آویزان همانند ابریشم جهت دوخت لباستان استفاده نمایید. نخ نرم روشن نیز کارکرد خوبی دارد. مخصوصاً اگر خیلی وزنتان سنگین نباشد، استفاده از پارچه هایی که آزادانه روی نواحی برجسته بدن قرار می گیرد، آنها را خواهد پوشاند، اما به هیچ وجه پارچه چسبان را مورد استفاده قرار ندهید. برای مثال، پارچه ای که بافتی شل داشته باشد، عیب های ران را برجسته تر نمایش می دهد.

برای ثبت دیدگاه باید یا ثبت ‌نام کنید